40-talet inleddes med Gunnar Lundkvist vid rodret på Festsektionen!
2020-12-13 09:00
Carl Jularbo.
Övriga deltagare i Festsektionen 1940 var Gerhard Gustavsson, Tage Nordin, Knut Nordin, Edmund Larsson, Gösta Ludvigsson och Erik Pettersson.

Trots oroligheterna i världen genomfördes ett stort antal event, se hela listan HÄR!

Det är dåligt med noteringar om publikantal men 1948 drag Calle Jularbo i alla fall 1 192 gäster.

Kanske byggandet på vallen inspirerade Harboborna som invigde Marmorvallen helgen 11-12 juli med bland annat dans och uppträdande, samma framgångar som ÖIF haft i den grenen har dom dock inte. Se annons HÄR!

Entrépriserna startade på 75 öre 1940 men etablerades på 1,50 i slutet, Men när Leon Landgrens orkester och det var show med Thory Bernhards 1948 kostade det hela 2 kr att komma in. Se annons HÄR! O bild HÄR!

1947 återinvigdes vallen med en fotbollsmatch mellan Djurgården och ett ÖIF med förstärkningar från hela norra Uppland som vann matchen med 3-2, trots underläge 1-2 efter halva matchen. Det påstås dock att Djurgården kom med främst juniorer och reserver. Inför matchen talade ordförande i ÖIF Harry Persson och tackade säkert både Östervåla Kommun och Riksidrottsförbundet för bidragen som gjort det möjligt att genomföra bygget. Se reportage i pressen HÄR!

Skytteföreningen var en flitig arrangör och avslutade årtiondet med en tvådagarsövning med Heimos Trio 10-11/9 1949. Se annons Här!

//Staffan