Nyheter från våra sektioner
Heja på damerna i Upplandscupsfinalen!
Fotboll - 16 okt
Möjlighet att beställa från Trimtex
Skidor - 6 okt
Fotbollssektionen får bidrag till gräsklippare, Stort Tack till Sparkassan!
Fotboll - 5 okt
Östervåla Sparkassa
Ishockey - 4 okt
Spelaravgift och fritidskortet
Ishockey - 1 okt
I gästboken
Anders
https://www.svenskalag.se/osterv...
Staffan Boman - 2 apr 2024
Vart hittar man fotbollens kalender ?
Anders Elvingsson - 2 apr 2024
Hej och välkomna till Östervåla IF

Våra öppettider vecka 42 2025:
Måndag 08.00-16.00
Tisdag 08.00-11.15
Onsdag 08.00-16.00
Torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-16.00
Telefon: 0730-28 29 02
Mail: info@ostervalaif.se Lunda Sportvägen 8, 740 46 ÖSTERVÅLA Hemsida: www.ostervalaidrottsforening.se BG: 771-1062 OrgNr: 879500-1679
I Östervåla IF har vi verksamhet inom fotboll, ishockey, skidor och gymnastik. Vi hjälper även till med Zoezi appen, medlemskap för ÖKK.
Med vänlig hälsning
Östervåla IF
Kansli
Styrelsemötet, en kort sammanfattning, organisation?
14 okt, 09:01 0 kommentarer
Sektionerna
Genomgång av sektionernas/kansliets verksamheter gjordes och festsektionen startar arbetet inför 2026 med dagens möte och man har i nuläget lite options på arrangemang som kommer ligga till grund för budget även om inte kontrakten kommer vara på plats då.
Fotbollen har 18 lag igång varav 4 på Skogsvallen, viss oro för lag och organisation inför 2026 vilket är normalt så här års.
Hockeyn kommer köra med 6 lag och Hockeyskolan med ca 50 krigare på isen och Disco med ca 80 på isen skapar framtidstro. Den stora frågan är hur man ska klara ekonomin och kunna presentera en budget som går ihop, allt hänger på en skör tråd och vi står o faller med bidrag från kommun. Ansökningar om bidrag inför nästa år ska vara inne denna månad och frågan är om vi får klara besked inför beslut av budget, eller rättare sagt, vi kan inte besluta budget utan besked. Vi gick på ett icke förankrat besked i fjol vilket skapade en divergens mellan budget och utfall.
Skidor har verksamheter igång trots avsaknad av snö men hoppas naturligtvis på en bra skidsäsong, mycket fokus nu på slutrapporter till Arvsfonden och SISU av projekt Multibana.
Gymnastiken drar igång och har fått ihop organisationen som kan hålla ca 90 barn i aktiviteter.
Ekonomin
Bokslutet för september är publicerat och vi har identifierat de tre poster vi inte hade koll på.
Under oktober har bidrag inkommit till några projekt vilket stärkt likviditeten så det är nu ca 1,2 miljoner, men alla pengar är öronmärkta för förbättringar och aktiviteter.
Vi har ju köpstopp, kan vi genomföra dessa investeringar? Svar JA, de medel som inkommit för specifika projekt kommer användas för dessa projekt. Pengarna som inkommer bokas upp som skuld på balansräkningen i enlighet med samma rutiner som Sörskogsfonden, bidrag till Multibanan mm. Det gör att vi hela tiden har koll på vad som inkommit och vilken andel vi förbrukat.
Häva köpstopp?
Styrelsen konstatera att vi trots den goda likviditeten inte har utrymme för att släppa på rådande köpstopp än. Summerar vi projekten plus den del av kommunens bidrag för el på konto 2979 som kommer resultatföras innan vi får nytt bidrag finns inte mycket kvar.
Budget
Ambitionen är att ha budgetförutsättningarna klara 22/10 till sektionerna och dom kommer innehålla en ökad "central kostnad". Fördelningen för det om 40/40/15/5 % ligger fast.
Sektionerna ska leverera sina budgetar till styrelsen senast 21/11, därefter sammanställer och beslutar styrelsen budgeten som går till Årsmötet, styrelsens möte för det sker 8/12.
Ska vi fortsätta att ha en solidarisk förening?
Styrelsen ägna en god stund till diskussion i frågan och konstaterar att sektioner och lag allt mindre ställer upp på det, man vill ha en "egen ekonomi" och vi har klubbar i vår omgivning som jobbar så. Då får sektionerna eller lagen, beroende på hur man organiserar det ansvara för sin egen ekonomi och när man betalt den avgift som gäller förfogar man över övriga medel, och får man inte ihop avgifterna läggs laget eller verksamheten ner vilket ju är nackdelen med att inte ha en solidarisk förening.
Vi konstaterade att det krävs både stadgeändringar och ett antal försäljningar från ÖIF till sektioner av ishall och andra faciliteter för att genomföra detta vilket är ett större projekt.
En enklare lösning via Alliansförening med central förvaltning av faciliteter försökte styrelsen få accept för att göra en djupare förstudie om 2021 men så blev inte fallet.
Alliansförening. underlag till förstudie 2021
//Staffan
September-resultat klart, ligger till grund för tisdagens diskussioner.
12 okt, 11:35 0 kommentarer
September slutade på en omsättning av 467 072 kr vilket gör att vi nu ackumulerat har omsatt 5 493 553 kr. Ett mindre överskott gav månaden så vi har fortsatt "svarta siffror", men ytterst blygsamma 43 454 kr.
Tyvärr har vi tre poster med inbetalningar som vi inte kunnat identifiera vad som avses, totalt är det 25 629 kr som nu är balansfört på OBS KONTO 2980:
- 7 629 kr som avser Återlämning
- 8 000 kr utan identifikation
- 10 000 kr från banken, den kan vi säkert spåra i morgon.
Om vi hittar vad detta avser och bokar korrekt förbättras alltså resultatet motsvarande så är det någon som känner till vad det är så meddela kansliet.
Vi har över 1 100 Swishar under månaden vilket glädjande! Bland annat 65 st på "ÖIF övrigt" som delvis inte är helt enkelt att identifiera, förutom en post om 4 500 kr som var markerad Bambusa. Vi får granska detta på måndagens möte och eventuellt göra korrigeringar.
Fest-sektionen har tyvärr en månad med mycket större underskott än väntat, eftersläpande fakturor i större utsträckning än i vart fall jag hade koll på.
Vi sänkte sektionernas bidrag till det gemensamma som bland annat försäkring från 313 000 kr till 160 000 kr inför 2025, så gott som en halvering! Kanske var det att ta i för mycket men trycket från sektionerna om minskade kostnader var hårt då med hänsyn till alla kostnadsökningar i övrigt. Nu visar gemensamma ett underskott på 141 056 kr och även om vi lyckas nå samma överskott på Bingolotterna som förr året, 77 000 kr, så räcker det inte att ta igen underskottet. Detta blir en viktig fråga i arbetet med budgetförutsättningarna.
//Staffan
Nedan hittar Ni sektions-rapporterna:
Ostervala_IF_Balansrapport Period 202509_6
Ostervala_IF_Resultatrapport Period 202509_9
Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 100 Gemensamt Period 202509_2
Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 200 Skogsvallen Period 202509_2
Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 300 Fotboll gem. Period 202509_1
Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 400 Ishockey gemensamt Period 202509_3
Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 500 Skidor Period 202509
Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 600 Gymnastik Period 202509
På måndag är det dags för styrelsemöte, fokus på budget i agendan!
8 okt, 07:08 0 kommentarer
Inför måndagens möte har en första version på budget tagits fram och så här års är det stort fokus på budget. Inför budgetförutsättningarna skall den gemensamma delen budgeteras så sektionerna får underlag för interna avsättningar.
Likaså är det oerhört viktigt att vi har rätt information från kommunen om bidrag för el då vi i fjol fick för sen Information om bidraget vilket ledde till avvikande underlag i budget vs verkligt utfall.
Vi gjorde ett avsteg från hur vi beslutade att elkostnader och bidrag skall fördelas mellan sektionerna under året så att fotbollen står för teglbyggnaden och fotbollsplanen och hockeyn för ishallen och Logi Lunda på begäran av hockeysektionen och fotbollssektionen som överenskommit om detta, trots att det avviker från budget. Dock kommer frågor där vissa nu tycker dom bär för stor del vilket i sig är väntat, vi måste besluta en princip till budgeten och hålla fast vid den!
Bingolotter är en kär fråga och vi har budgeterat det på gemensamt men då respekten för att vi driver ÖIF solidariskt avtar så avtar också viljan att göra något som inte går direkt till egna laget, detta måste vi hantera i budgetförutsättningarna. Ett mildare steg än att lämna en solidarisk förening kan vara att återlägga Bingolotterna och andra aktiviteter så det kommer sektionerna till del och höja avgiften till det gemensamma men det kräver en större insikt om sektionernas ekonomi än vad som är fallet idag.
M.h.t. ovanstående kommer vi in på sektionernas insyn i ekonomin via läslicenser som beslutades i våras. Vi har dock inte mäktat med att läsa in fakturor i den omfattningen att det är meningsfullt ännu, det kan vara läge att ta ett omtag i dessa rutiner inför nya bokföringsåret. Det finns även en enkel attestfunktion i BL också som vi kan utvärdera om vi får inscanning och läslicenserna på plats.
ÖIF hundra år, hur bokför vi intäkter och kostnader kopplat till det?
Vi har en arbetsgrupp som jobbar både intensivt och bra med planerna inför 100-årsfirandet, dessa valdes på förra årsmötet. Men vi hänsköt frågan om redovisning till budget 2026, vid tidigare jubileum som, exempelvis hockeyns, har frågor kommit hur det gått ekonomiskt och för att svara på den frågan måste vi särredovisa dessa intäkter och kostnader. Ska det ske måste det in i budgetförutsättningarna med bokföringsinstruktioner om hur exempelvis olika intäktsslag skall redovisas. Så vitt jag förstår blir det många aktiviteter i samarbete med idrottssektioenerna under året vilket är jättekul, men vart skall kioskintäkter och material bokföras på då, sektionen eller "jubiléet"? Den frågan är med på agendan.
Men vi har ingen punkt "Övriga frågor" som vanligt utan allt som skall hanteras på mötet skall vara anmält innan och förberett inför mötet.
Styrelsemöte 251013 agenda ver 1
//Staffan
Möjlighet att beställa från Trimtex
6 okt, 19:49 0 kommentarer
Med kyligare väder kommer även möjligheten att återigen beställa kläder från Trimtex. Vår webshop är nu öppen!
VIKTIG information när du betalar med fritids kortet.
6 okt, 14:07 0 kommentarer
VIKTIG information när du betalar med fritids kortet.
Om fritids kortet inte täcker hela kostanden på din faktura så ska resterande pengar betalas in på bankgiro nummer 157-1868.
Betala alltså INTE in till föreningens bankgiro som står på hemsidan utan använd er av det här ovan.
Allt står klart och tydligt när du får fakturan, så läs noga igenom instruktionerna när du ska betala så ska det inte vara några problem.
Stöter du i alla fall på problem så hör av dig till kansliet.
Kontakt information finns på hemsidans startsida.
/Kansliet
Stort Tack till Sparkassan och Sala Sparbank från ÖIF:s styrelse!
6 okt, 06:49 0 kommentarer
Totalt fick Östervåla IF 570 000 kr när Sparkassan delade ut två miljoner i helgen. Pengarna fördelas så att:
- 200 000 kr får fotbollen till ny gräsklippare.
- 20 000 kr går till Hockeyn för utrustning och hjälpmedel.
- 250 000 kr går till Fyrhjuling med bandsats så skidsektionen kan preparera och underhålla Sala Sparbank Arena.
-100 000 kr går till energibesparande åtgärder på ishallen.
Som framgått har vi även fått del av Sala Sparbanks Miljonen i form av bidrag om 334 000 kr som kommer gå till:
-54 000 kr kommer gå till utrustning, främst målburar.
-30 000 kr avser nya avbytarbås på 11-mannaplan.
-50 000 kr går till en familjedag på Skogsvallen.
-200 000 kr går till renovering av omklädningsrum och toaletter på Skogsvallen.
Detta gör att sektionerna kan fortsätta utveckla och underhålla anläggningarna och utrustningarna så vi fortsatt kan erbjuda kvalitativa verksamheter med bredd till överkomliga kostnader för ungdomarna! Det här är en naturlig förlängning av Vision 2025 där vi sammanlagt investerade ca 10 miljoner så nu står ÖIF och Lunda redo att fira 100 år 2026!
Stort Tack!
Styrelsen
//Staffan
Nu kan du få 500kr till dina barns fritidsaktiviteter, LÄS MERA HÄR!
30 sep, 13:39 0 kommentarer
Nu är Östervåla IF anslutna till Fritidskortet.
Vad innebär det då?
Det innebär att du som har barn mellan 8 och 16 år kan nu få 500kr som kan användas för betalning av dina barns fritidsaktiviteter.
Mera info om hur du gör hittar du här!
Vid frågor och funderingar så hör av dig till kansliet på mail, info@ostervalaif.se
Mvh
ÖIF Kansli
Idag tömdes baren slutligt, återlämnades till Systembolaget!
25 sep, 17:56 3 kommentarer
Det blev ett antal cider och öl kvar vilket idag återlämnats till Systembolaget. Samlade värdet var 3 364,20.
Dock kan Systembolaget endast betala tillbaka via det kort som gjort inköpet vilket gjorde att pengarna hamnade på mitt privata konto, därför har jag fört över pengarna på ÖIF:s konto nu.
Medlen är bokade mot inköp, det blir alltså en minskad inköpskostnad konto 4445 på verifikat A 1345 istället för om jag bokat det som försäljning 3172 vilket ökat omsättningen. Skälet är att vi nu får tillbaka netto inköpspris och bokar vi det som försäljning förstör vi möjligheten att i resultaträkningen utläsa marginalen på öl och vinförsäljningen.
Jag nämnde denna återlämning i månadsrapporten som en post som förbättrar resultatet, och det gör det. Men vi får fortsatt in kostnadsposter i september som försämrar resultatet med mer pengar än detta.
//Staffan
Vasaloppsresan 2026
24 sep, 21:49 0 kommentarer
Snart stundar vintersäsongen, härlig skidåkning och Vasaloppet 2026. Redan nu finns det möjlighet att säkra sin plats för att göra Vasaloppsresan tillsammans med Östervåla IF.
Lite svar på veckans frågor om redovisning i ÖIF.
20 sep, 10:37 0 kommentarer
Intäkterna från arbete som hockey och fotboll gjort har bokförts på konto 3110. Dock visar det sig att hela beloppet 40 320 kr har bokförts på fotbollen men det har varit medlemmar från hockeyn där också så 5 000 ska gå på hockeysektionens resultat, det är nu korrigerat.
Här kommer två nya rapporter för fotboll respektive hockey efter denna justering men inget annat påverkas än att fotbollens resultat är 5 000 kr sämre och hockeyns motsvarande bättre.
Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 300 Fotboll gem. Period 202508 korr
Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 300 Fotboll gem. Period 202508 korr
Jag kan möjligen tycka att man för tydlighetens skull bokför detta på ett 34XX konto "arrangemang för allmänheten", i detta fall verkar inte kansliet fått information från sektionerna hur det ska bokföras och valt konto 3110, påverkar ju inte resultat på något sätt och det är inget formellt fel. Nu hamnar det bland sponsorintäkter som uppgår till 523 310 kr vilket gör det svårare att spåra för medlemmarna.
Middagen som styrelsen fick i början av juli ska vara bokförd på 6995 möteskostnader men där har vi noll som framgick i rapporten jag presenterade 250914 så det verkar inte vara utbetalt till mig vilket i så fall är mitt fel då detta skedde under kansliets sommarledighet, vi kollar det i veckan och är det inte utbetalt kommer det ske, summan på kvittot är totalt 1 460 kr och innehåller inte dricka som var och en betalade.
//Staffan
Fler nyheter
Kommande matcher
Lör 18/10
14:30 |
A-laget Ishockey | Lundahallen |
Lör 18/10
16:00 |
SK Iron Hockey Ishockey | Lindbergs Arena |
Sön 19/10
00:00 |
Hockey Flickor F10/F12 F10 Ishockey | Lundahallen |
Sön 19/10
10:00 |
Hockey Flickor F10/F12 F10 Ishockey | Lundahallen |
Sön 19/10
10:30 |
Hockey Flickor F10/F12 F10 Ishockey | Lundahallen |
Sön 19/10
11:50 |
Hockey Flickor F10/F12 F10 Ishockey | Lundahallen |
Sön 19/10
12:20 |
Hockey Flickor F10/F12 F10 Ishockey | Lundahallen |
Ons 22/10
19:00 |
U15 Ishockey | Lundahallen |
Sön 26/10
14:00 |
Ullfors Hockeyklubb Ishockey | Vegahallen |
Fre 7/11
19:30 |
A-laget Ishockey | Lundahallen |
Senaste resultat
Sön 12/10
13:00 |
Märsta IK Fotboll | Midgårdsvallen Amerikanska Plan |
3-2 |
Sön 12/10
12:15 |
Storvreta IK Damjuniorer Fotboll | Ärentunaskolans Konstgräs |
1-3 |
Lör 11/10
14:15 |
U15 Ishockey | Lundahallen |
9-4 |
Lör 11/10
14:00 |
Månkarbo IF Fotboll | Tallparken 1 |
5-2 |
Lör 11/10
14:00 |
Bele Barkarby FF Fotboll | Veddestavallen 1 |
2-2 |
Ons 8/10
19:30 |
Rimbo IF Ishockey | Arkadienhallen |
5-4 |
Sön 5/10
13:00 |
P 2012 Fotboll | Marmorvallen 1 |
2-6 |
Sön 5/10
12:00 |
Damlaget Fotboll | Lundavallen 1 |
2-1 |
Lör 4/10
16:30 |
Bålsta HC Ishockey | Bålsta Ishall |
4-10 |
Lör 4/10
14:30 |
A-laget Ishockey | Lundahallen |
0-4 |
Lör 4/10
14:30 |
IK Sirius FK F17 Fotboll | Valsätraskolans Konstgräs |
0-3 |
Fre 3/10
19:00 |
Damlaget Fotboll | Marmorvallen 1 |
2-4 |
Fre 3/10
19:00 |
Herrlaget/Herrjuniorer Div 7 Fotboll | Lundavallen 1 |
2-0 |
Ons 1/10
19:30 |
Damlaget Fotboll | Lundavallen 1 |
0-3 |
Sön 28/9
13:00 |
Dam Juniorer Fotboll | Lundavallen 1 |
7-1 |
Sön 28/9
11:00 |
Harg-Östhammar FF 2 Fotboll | Östhammars IP 1 |
1-2 |
Sön 28/9
10:00 |
Åsunda IF P2012 Blå Fotboll | Borgvallen 1 |
6-2 |
Lör 27/9
16:40 |
Alsike IF F10 Fotboll | Alsike Konstgräs |
6-0 |
Lör 27/9
15:00 |
Hagby IK Fotboll | Hagby IP 1 |
3-1 |
Lör 27/9
14:00 |
Enköpings SK UK Fotboll | Enavallen A-plan |
0-1 |
Kommande aktiviteter
Lör 18/10
10:30-11:30 |
Tre kronor hockeyskola 2017- »
Träning
Ishockey | Ishallen |
Lör 18/10
14:30-16:30 |
A-laget »
Match mot SHK Hockey Club
Ishockey | Lundahallen |
Lör 18/10
16:00-18:00 |
U15 »
Match mot SK Iron Hockey
Ishockey | Lindbergs Arena |
Sön 19/10
00:00-02:00 |
Hockey Flickor F10/F12 »
Match mot Bålsta HC
Ishockey | Lundahallen |
Sön 19/10
10:00-11:00 |
Barngympan födda 2021-2022 »
Barngympa
Gymnastik | Östervåla Sporthall |
Sön 19/10
10:00-12:00 |
Hockey Flickor F10/F12 »
Match mot Almtuna IS/Uppsala Young
Ishockey | Lundahallen |
Sön 19/10
10:30-12:30 |
Hockey Flickor F10/F12 »
Match mot Västerås IK Ungdom Svart
Ishockey | Lundahallen |
Sön 19/10
10:50-12:00 |
Miniaction födda 2019-2020 »
Miniaction
Gymnastik | Östervåla Sporthall |
Sön 19/10
11:50-13:50 |
Hockey Flickor F10/F12 »
Match mot SK Iron Hockey
Ishockey | Lundahallen |
Sön 19/10
12:20-14:20 |
Hockey Flickor F10/F12 »
Match mot Västerås IK Ungdom Gul
Ishockey | Lundahallen |