Välkommen till Skogsvallen!
Sedan 1935 har vi arrangerat dans, musik och fest i vår fina park i Östervåla, 2 km från Östervåla samhälle längs väg 272 mot Uppsala.
På begäran, hela listan med artister på 50-talet!
2020-12-20 10:51
Hela listan med årtiondets alla event kommer HÄR!

1956 besökte Jan Lindblad vallen och bjöd på en fantastisk upplevelse i fåglarnas värld, annonsen hittar Ni HÄR!

//Staffan
50 talet på vallen, Snoddas drar 3 000 betalande!
2020-12-19 13:20
Gösta "Snoddas Nordgren
På 50-talet utvecklades verksamheten med ökat antal event och Snoddas drog 3 000 personer på sitt uppträdande se annons HÄR, även hans syster var HÄR!

Danskvällar arrangerades så gott som var fjortonde dag!
Program 1957 finns HÄR!
och 1958 HÄR!

Charlie Norman var på besök flera gånger, nån gång hade han Alice-Babs med också. Men i augusti 1958 tog han med Roffe Berg, Hasse Burman och Lasse Johansson vilket framgår HÄR!

Den tredje och fjärde augusti 1957 kom Karl Gerhard, publiksiffran finns inte noterad, men annonsen finns HÄR!

Det var årtiondet man värvade artister utanför landets gränser för första gången, alla utländska artister hittar Ni HÄR!

Det arrangerades allt möjligt och ibland var klädvalen lite udda vilket framgår HÄR och HÄR!

Festsektionen bytte laguppställning men från 1956 stod Roland Wåhlin vid rodret, protokollen från mötena visar dessa namn.

19501214

Elon Johansson, Börje Lundgren, Olle Eriksson, Lars Sundin, Alf Livf och Harry Persson.

1951

???????????

19520328

Harry Persson, Olle Eriksson, Harry Andersson, Karl Eriksson, B Boman och Lars Eriksson

19521219

Olle Andersson, Harry Andersson, Bror-Erik Johansson och Edvin Wenngren.

19531218

Olov Andersson, Edvin Wenngren, Joel Andersson, Gunnar Pettersson, Olle Eriksson, Karl Eriksson och Bengt-Erik Johansson.

19541216

Olov Andersson, Edvin Wenngren, Joel Andersson, Gunnar Pettersson, Olov Eriksson, Börje Lundgren och Karl Eriksson.

19551216

Olov Andersson, Edvin Wenngren, Karl Eriksson, Edmund Andersson, Gunnar Pettersson, Olof Eriksson, Börje Lundgren och Nils Wiberg.

19561210

Roland Wåhlin, Olle Eriksson, Börje Lundgren, Bror-Erik Johansson, Lennart Johansson, Gunnar Pettersson, Karl Eriksson och Nils Wiberg.

19571203

Roland Wåhlin, Rolf John, Nils Wiberg, Bror-Erik Johansson, Börje Lundgren, Gunnar Pettersson, Karl Eriksson och Olle Eriksson.

19581202

Roland Wåhlin, Rolf John, Bror-Erik Johansson, Börje Lundgren, Gunnar Pettersson, Karl Eriksson, Olle Eriksson och Stig Ekman.

19591218

//Staffan

1947 eller 1957, när återinvigdes fotbollsplanen på vallen?
2020-12-13 11:11
I det digra materialet om Skogsvallen förekommer två årtal då återinvigningen ägde rum, med tio år mellan!

Jag själv missade både invigningen och matchen så jag vet inte vad som är korrekt, det framgår heller inte av inlägget från tidningen. Någon som har bättre koll får gärna meddela mig.

staffan.boman@svw.se

Tillägg
Harry Persson var ordförande 45-46 så det bör nog vara 1947, 1957 var Roland Wåhlin ordförande.
40-talet inleddes med Gunnar Lundkvist vid rodret på Festsektionen!
2020-12-13 09:00
Carl Jularbo.
Övriga deltagare i Festsektionen 1940 var Gerhard Gustavsson, Tage Nordin, Knut Nordin, Edmund Larsson, Gösta Ludvigsson och Erik Pettersson.

Trots oroligheterna i världen genomfördes ett stort antal event, se hela listan HÄR!

Det är dåligt med noteringar om publikantal men 1948 drag Calle Jularbo i alla fall 1 192 gäster.

Kanske byggandet på vallen inspirerade Harboborna som invigde Marmorvallen helgen 11-12 juli med bland annat dans och uppträdande, samma framgångar som ÖIF haft i den grenen har dom dock inte. Se annons HÄR!

Entrépriserna startade på 75 öre 1940 men etablerades på 1,50 i slutet, Men när Leon Landgrens orkester och det var show med Thory Bernhards 1948 kostade det hela 2 kr att komma in. Se annons HÄR! O bild HÄR!

1947 återinvigdes vallen med en fotbollsmatch mellan Djurgården och ett ÖIF med förstärkningar från hela norra Uppland som vann matchen med 3-2, trots underläge 1-2 efter halva matchen. Det påstås dock att Djurgården kom med främst juniorer och reserver. Inför matchen talade ordförande i ÖIF Harry Persson och tackade säkert både Östervåla Kommun och Riksidrottsförbundet för bidragen som gjort det möjligt att genomföra bygget. Se reportage i pressen HÄR!

Skytteföreningen var en flitig arrangör och avslutade årtiondet med en tvådagarsövning med Heimos Trio 10-11/9 1949. Se annons Här!

//Staffan
Vi väntar på Skogsvallens omstart, och minns 30-talet och starten!
2020-12-11 09:48
Yngve Stoor med Hawaiiorkestern!
När vi nu inte kunnat arrangera något på vallen under året får vi minnas tillbaka och ladda för en omstart när pandemin släpper taget om samhället!

10/5 1933 fattade styrelsen ett beslut om arrendekontrakt med Svingbolsta, 1934-1935 byggdes fotbollsplanen för 3 850 kr! 1935 invigdes vallen och det dansades på den nyanlagda dansbanan.

UNT skrev ett reportage från invigningen, LÄNK till reportaget.

Årtiondet avslutades med Yngve Stoors Hawaiiorkester under två dagar 2-3/9 1939. Och reklamen i pressen finns HÄR.  Hela årtiondets aktiviteter hittar Ni HÄR!