Bli medlem i Östervåla Idrottsförening
BLI MEDLEM
Välkommen

Välkommen till kansliet!

Våra öppettider vecka 32 2022:

Måndag 08.00-16.00

Tisdag    08.00-16.00

Onsdag  STÄNGT

Torsdag  STÄNGT

Fredag   STÄNGT

Fr o m v 29 är kansliet och vaktmästeriet på semester, åter v 32.

Lunda Box 68,
740 46 ÖSTERVÅLA
Hemsida: www.ostervalaidrottsforening.se
BG: 771-1062
OrgNr: 879500-1679

I Östervåla IF har vi verksamhet inom fotboll, ishockey, skidor och gymnastik. Vi hjälper även till med brickor, medlemskap för ÖKK.

Vill du bli medlem i Östervåla IF?
Klicka då här!

Östervåla IF

Kansli

Extra bokslut för Skogsvallen efter 6 månader och 1 vecka!
2022-07-07 17:30

Då har vi halvtid på Skogsvallens aktiviteter under året och det blir ett "sommaruppehåll" innan Miriam Bryant kommer i augusti.

Många är nyfikna hur många som kom till vallen och hur ekonomin ser ut så vi gör ett bokslut per idag. Vad har vi gjort?

• Tömt alla terminaler och fått summorna redovisade, i två fall fått summan rapporterad av banken.
  • Swischen bokförd
  • Beräknat Stimkostnad och fört upp det som väntad kostnad.
  • Utifrån försäljning av öl och vin beräknat vilken andel av inköpet som förbrukats.
  • Bokfört kostnad för DJ, har ej fått fakturan än.
  • Omkostnadsfört gaget till Markoolio som betalades i juni.

Se rapport:

Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 200 Skogsvallen Period Final.pdf

Är detta detsamma som juli-bokslut? Nej, då vi inte gjort månatliga avskrivningar och räntan på lånet är inte beräknat kan vi inte kalla det ett riktigt bokslut, vi saknar också en faktura på färdigställan av Bodegan men allt det kommer vara på plats till sista augusti då vi nästa gång gört ett "riktigt bokslut" men då har vi Miriam Bryants event med och då blir det svårt att utvärdera de olika eventen. Det bokslutet kommer innefatta även en avstämning av bankkontot mot balansräknignen vilket inte är gjort nu.

Ett stort Tack till festsektionen som har ordning på dokument och redovisning och gör denna rapportering möjlig, med reservation att det är ett extra bokslut med de risker det medför. Exempelvis kommer ju både omsättning och kostnader för julis första sju dagar med i nästa bokslut som rapporteras den sista augusti.

I resultatet ligger även bidraget om 100 000 kr från Folkets Hus och parker, reserveringen från i fjol om 30 853 kr samt försäljning av annonser inför jul och nyår, dock har vi kostnaderna för annnonserna med. Vi har även VVS reparationer med för 17 088 kr och bränsle till gräsklipparen 1 739 kr.

Lite fakta i korthet:

• ca 1 300 besökare i lördags
  • omsättning julis 7 första dagar = 477 915 kr
  • omsättning i år = 843 686 kr
  • resultat i juli = 83 378 kr
  • resultat i år = 233 798 kr

Så ALLA Ni som ställer upp och gör ett kanonjobb ideellt ska veta att i år kommer det ge ett bra bidrag till ungdomsverksamheterna i de olika sektionerna! Ett STORT TACK till Er!

//Staffan

Tre kronors Hockeyskola 2022, Hockeyförbundet ställer upp med material och utbildning!
2022-07-06 06:18

Som tidigare år ansöker vi om stöd för att arrangera Tre Kronors Hockeyskola, och förbundet ställer upp med utbildning samt material.

Det vi kommer få är:

• utbildning för 4 personer.
  • två st målvaktsutrustningar.
  • 40 st TKH-tröjor.
  • 4 st ledartröjor.
  • 40 st blå lightpuckar.

Nu laddar vi för en ny säsong!

//Staffan

Halvårsresultat, med vissa reservationer!
2022-07-01 09:58

Rapporteringsformat

Jag drar nu ner lite på omfånget av rapporteringen, och Ni märker att vi generellt minskat på informationen. Det har inkommit synpunkter att det är väl mycket vilket kan kännas märkligt då medlemsmätningarna generellt visar att vi inom information har en hel del förbättringspotential.

Vi kommer köra en ny mätning i höst så Ni medlemmar får ge Er syn på hur det fungerar, all rapportering sker för Er skull så Ni bestämmer!

Over all

Då har halva året gått och vi är mitt i arrangemangen på Skogsvallen, det ger oss vissa utmaningar i redovisningen. VI har köpt in varor för arrangemangen som kommer förbrukas på olika arrangemang, och därmed olika månader, vi har ju Markoolio i morgon exempelvis och inköp har skett under juni för det arrangemanget.

Skulle man skapa en helt korrekt månadsredovisning nu behövde vi göra en omfattande inventering i kiosker och lager, det har vi inte tid med. Vi har även intäkter från Tickster som avser morgondagens arrangemang redan nu, samma sak där, dom skulle behöva inventeras och delas på två månader.

Jag bedömer att de kostnader som tagits för morgondagens arrangemang harmoniserar med de intäkter som inkommit, med den reservationen lämnar jag denna rapport. Och jag räknar med en uppdelning mellan arrangemangen i efterhand så vi kan utvärdera sommaren. Nästa redovisning blir först per sista augusti och då har vi även haft Miriam Bryant här så vi kan avveckla lagren och "göra bokslut" för de olika arrangemangen.

Balansräkningen

Med månatliga avskrivningar på 12 432 kr närmnar vi oss en miljon i anläggningstillgångar, trots att vi bytt upp oss med nya bilen. Likviditeten är lite mindre än föregående månad men hänger ihop med en förskottsbetalning till Markoolio på 187 500 kr.

Vi amorterar mer än vad avskrivningar månatligen är så nu har vi kommit ner under 600 000 kr i skulder. Amorteringen är 15 241 kr / månad.

Ostervala_IF_Balansrapport Period 202206_2.pdf

Resultatrapporten

Vi når en omsättning av 388 497 kr och ackumulerat 2 270 084 kr. I år kommer vi alltså återigen passera 5 miljoner i omsättning, det har vi inte gjort sedan 2019. då tappa vi över en miljon i omsättning till 2020. Anledningen till att jag drar den slutsatsen är att andra halvåret kommer ge mer

Resultatet är plus 18 650 kr, med ovanstående reservationer och återigen lever vi till stor del på bidrag, denna månad 124 700 kr och jag räknar faktiskt med lite till från Arbetsförmedlingen som inte inkommit än.

Ostervala_IF_Resultatrapport Period 202206_2.pdf

Sektionerna

Nedan finns alla sektionernas resultat och man kan väl konstatera att Festsektionen har ett bra resultat, och att hockeyn har lite utmaningar inför säsongen.

Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 100 Gemensamt Period 202206_1.pdf

Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 200 Skogsvallen Period 202206_2.pdf

Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 300 Fotboll gem. Period 202206_3.pdf

Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 400 Ishockey gemensamt Period 202206_1.pdf

Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 500 Skidor Period 202206_1.pdf

Ostervala_IF_Resultatrapport Period 202206_2.pdf

//Staffan

Markoolio på gång på Skogsvallen, lite praktisk information!
2022-06-30 09:31
Markoolio kommer till Skogsvallen på lördag 2/7!

Det är med stor glädje vi "återstartar" Skogvallen i år, har redan skett med Danseventet 11/6.

Nu blir det en "klassisk kväll på Vallen" med uppträdande av Markoolio och servering i bland annat den nya Bodegan som ligger i anslutning till dansbanan.

Vi har svängt över till större andel swish då det fungerat bra, men nu har det varit störningar i systemet och buset har utvecklat metoder att genomföra bedrägerier. Naturligtvis är ett event som det vi ska genomföra på lördag en måltavla för dessa bedrägerier.

Vi rekommenderar kortbetalning och kommer ha kassor för att kunna hantera även kontanter då vi fått synpunkter att vi gått väl långt i att digitalisera betalningen. All kontanthantering kommer registreras i kassor så hantering och bokföring sker korrekt.

Vi har sedan i februari jobbat med serveringstillståndet och har allt på plats, men reglerna och kontrollerna skärps så det är noll tolerans som gäller avseende vilka ytor servering och förtäring får ske på. Vi har bra och väl tilltagna ytor så detta kommer absolut inte vara ett problem om alla hjälps åt!

Välkomna till en härlig festkväll på Skogvallen med Markoolia och alla vänner!

Festsektionen

//Staffan

Tillfälle för ÖIF:s medlemmar att köpa en liten fin släpkärra!
2022-06-27 11:15
Släpet vi erhöll i arvet från Sörskogs-Nisse.

OBS: Uppdaterad information, kärran är såld för 8 100 kr,

Styrelsen har fattat beslut att sälja släpvagnen då den inte kommer till nytta inom föreningen, och vi behöver platsen den har stått på till annat.

Det är en fin och lite använd kärra från 2007, den är obromsad och lastar därmed endast 320 kg, men enklare att underhålla. Den behöver en besiktning då den ej varit i trafik på ett tag nu.

Registreringsbevis på släpet.pdf

Vi har inte värderat den utan Ni som är intresserade lämnar bud på den, gärna via kommentarer på vår Facebooksida, annars kontaktar i kansliet och lämnar bud där. Då kan Ni också få information om aktuellt ledande bud.

VI avser avsluta auktionen till helgen 2/7, under förutsättning att rutinen med bud gör att alla har fått chansen, samt att dom som önskar har hunnit titta på den, kontakta kansliet för visning.

BLI MEDLEM
Nyheter från våra lag