Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Bli medlem i Östervåla Idrottsförening
BLI MEDLEM
Välkommen

Välkommen till kansliet!


Våra öppettider vecka 38 2019:

Måndag, Tisdag,Torsdag 07.00-15.00

Onsdag 07.00-12.00

Fredag 08.00-12.00

I Östervåla IF har vi verksamhet inom fotboll, ishockey, skidor och gymnastik. Vi hjälper även till med brickor, medlemskap för ÖKK.

Vill du bli medlem i Östervåla IF? 
Klicka då här!

Med vänlig hälsning

Östervåla IF

Kansli

Budgetförutsättningarna klara så nu kan sektionerna börja budgetera, vi syns den 26/9!
2019-09-10 20:56

Nu är budgetförutsättningarna klara från styrelsen, de gemensamma kostnaderna är alltså budgeterade och dokumentet är uppdaterat med vad som gäller för sektionerna.

 

Budgetförutsättningar 2020

 

Avsättningarna för sektionerna till gemensamma kostnader har sjunkit lite men beror på att vi nu budgeterar lotterna centralt igen vilket är ett önskemål från sektionerna, och det gör den administrativa redovisningen mycket enklare.

 

Alla räntor, avskrivningar samt avsättning för gemensamma kostnader är förifyllda för sektionerna och dom cellerna är låsta. Det är de vita fälten Ni fyller i Era siffror i. 

 

Budgetmall wip1

 

En helt ny sak är att vi har två "budgetmallar" där wip2 (working in progress) är baserad på en rekrytering av en halvtidstjänst som dels vaktmästare/arbetsledare men även en avlastning och backup för administrationen. Tjänsten kommer alltså inte täckas av bidrag utan bekostas av föreningen.


Det arket skiljer sig lite då de kostnader som ska fördelas mellan sektionerna inte är ifyllda. I de vita fälten på rad 89 ska alltså fördelningen ske mellan sektionerna och summan i cell J89 ska vara 100 %. I denna version kommer de gemensamma kostnaderna kraftigt öka.

 

Varför är det inte ifyllt med 40/40/10/10 som i det första arket? Det diffar mellan hur olika sektioner har nytta av en sådan rekrytering, exempelvis kommer det överhuvudtaget inte till någon nytta för gymnastiken, så för att detta ska gå ihop krävs att 5 sektioner enas om vilken andel man ska ha, om även festsektionen tar en del.


Budgetmall wip2


Vi bjuder in alla medlemmar som vill ställa frågor om budgeten till workshopen. Där kommer vi också diskutera alternativ 2 och fördelningen mellan sektionerna. Men styrelsen kommer naturligtvis förbehålla sig rätten att besluta om man överhuvudtaget ska gå till årsmötet med det förslaget och i så fall hur den slutliga fördelningen kommer bli. 


Men gör vi det avgör medlemmarna vilken budget som ska gälla.

//Staffan


 

 

Budgetförberedelserna fortsätter, denna vecka städning i balansräkningen!
2019-09-06 16:16
Som tidigare meddelats har vi kraftigt reducerat kontona vi använder i redovisningen för att göra arbetet enklare, men kanske framförallt göra analyserna enklare med betydligt kortare rapporter, behövs ju inte flera konton för samma sak bara för att de avser olika sektioner med bland annat el på två olika konton.

Detta gjordes redan 2018 men får egentligen inte full genomslagskraft förrän 2020 då vi hela tiden jämför utfallet med föregående år, och då är det likt förbaskat saldo på en massa konton även om det avser föregående år.. 

På årets resultaträkning ser Ni konton med noll i men utfall på föregående år, dom kontona kommer alltså inte att finnas alls i resultaträkningen i januari 2020.


Nu är det dags att även städa balansräkningen. Det finns konton avseende olika saker som förts upp på balansräkningen som "blivit kvar" av skäl som inte jag känner till, både som fordringar och skulder. Detta bara krånglar till det och försvårar en enkel överblick av föreningens ekonomi. 

Detta handlar om konton som i vissa fall inte haft några transaktioner på 5-10 år och jag har inte efterforskat vad dessa avsåg, har heller inte för avsikt att göra det. 

Jag har gjort detta nu innan budget arbetet för att alla ska få möjlighet att lämna synpunkter och frågor på det och det kan med fördel göras på budgetworkshopen den 26/9. Tack vare att detta sker innan årsskiftet kommer vi ha en "städad" ingående balans på nästa års balansräkning vilket även gör den komprimerad, snygg och lättläst då vi i balansräkningen jämför saldona med ingående balans.

Alla, både positiva och negativa, saldon är bokade mot konto 2060 Eget kapital som nu visar en mer korrekt bild av statusen på föreningens ekonomi. Så Ni som vill jämför nedanstående balansräkning med den som redovisades 2/9 avseende utgående balans augusti, lämna synpunkter och frågor direkt till mig via mail eller på mötet 26/9, alla frågor kommer besvaras då och ser vi att vi hittar fel korrigeras det på mötet, sen är det den balansräkningen som gäller!

Konton som påverkas och elimineras
143010
143017
143121
143122
143123
143994
144122
144123
144150
145170
1689
2890
2891
2892
2893
2894
2895
2896


Nästa vecka fortsätter förberedelserna för budget 2020 med budget av gemensamma kostnader som blir en del av budgetförutsättningarna som sedan publiceras här.

//Staffan

Månadsskifte och dags för ekonomisk redovisning från sommarens aktiviteter, augustiresultatet klart!
2019-09-02 20:57
Här kommer rapporten från sommarens aktiviteter. Det är lite speciellt denna gång då vi inte gjorde ett bokslut för juli. Så egentligen ska man se juli och augusti som en period men vår rapportgenerator funkar inte så man kan slå ihop två månader så här kommer augustis resultat samt det ackumulerade från nyår. 

Att det varit aktiviteter under månaden syns inte minst på swish-kontot, så vitt jag vet första gången vi har över 1 900 transaktioner på kontot under en månad!

I det totala resultatet ser det ut som vi har gått med ett stort överskott under augusti men ser man juli och augusti ihop är överskottet ca 20 000 kr, och det är mer relevant.

Totalt under året har vi nu omsatt 3 576 485 kr och har ett överskott på 255 960 kr. 

Det som sticker ut är sponsorintäkter på totalt 356 375 kr mot i fjol vid samma tid 47 655 kr! En ökning med 648 % och ändå är "inträdet" på fotbollen som sponsrats och dels gått till cancerfonden samt sektionen inte med i detta. 

Utan våra sponsorer står vi oss slätt! Vi har fått frågor om att sälja "Klubbkortet" som är ett häfte med rabattkuponger, naturligtvis är vi också ivrigt uppvaktade av företaget som säljer dessa. Även om vi ser att det går att tjäna pengar på dessa har vi tackat nej. Anledningen är att man måste åka till Uppsala för att åtnjuta dessa rabatter och vi vill väl alla ha ett levande samhälle med affärerna kvar, då måste vi handla lokalt. Dessutom är många av dessa handlare våra sponsorer.

Håll utkik efter rabattkuponger från föreningen i samarbete med våra handlare, kanske en möjlighet att få julbordet extra lyxigt utan att göra för stora gropar i kassan!


Balansräkningen 

Balansräkningen visar de månatliga avskrivningarna och som väntat har likviditeten kraftigt sjunkit, hur kan den sjunka när vi går med vinst? Det syns på leverantörsskulderna som kraftigt minskat och kundfordringarna som ökat, det beror på att vi fick fakturor under sommaren som betalats i augusti samt att vi under augusti fakturerat mycket som kommer betalas nu i början av september. Våra mellanhavanden med Småstadsliv är också klara.

Svängningarna är stora men nu när vi har korrekta reskontror (leverantörs och kund) så är det lättare att förutse den närmaste tidens kassaflöde. 


Gemensamma sektionen

Kansliet visar nu ett mindre underskott vilket är helt naturligt. Under sommaren har en del kostnader tagits som inte kunnat knytas till en annan sektion, exempelvis målning av SIV:an. 

Det naturliga vore att vi hade en sektion för alla fastigheter och belastade de verksamma sektionerna med någon form av hyra, men det kräver ett ganska omfattande gemensamt budgetarbete i sektionerna. 

Fördelen skulle vara att slippa dylika gränsdragningar, å andra sidan tar ju de olika sektionerna ansvar för sina olika faciliteter på ett mycket bra sätt nu. 

Gemensamt

Festsektionen

Den tredje budgeterade aktiviteten är nu genomförd, men det kommer som bekant mer i samarbete med fotbollsdamerna. 

Under månaden omsätter sektionen 618 695 kr vilket är mer än vad jag räknat med då uppgörelsen var att Småstadsliv tar entréintäkterna och ger oss en avtalad provision. Men av praktiska skäl kommer naturligtvis intäkterna från swish, kontant samt kortbetalning vid entrén till oss och har nu reglerats via en faktura från dom, och vi har fått provision på förköpet via en faktura till dom, förköpets intäkter gick alltså till dom. 

Omsättningen från årets början är 1 163 852 kr men ska alltså ses i ljuset av ovanstående. Så här långt visar sektionen ett överskott på 117 694 kr. Vad återstår under året? Vi har inte Stimkostnaderna med men sektionen kommer säkert få in en del hyra under resterande månader.


Fotbollen

Omsättningen under juli-augusti är 141 706 kr, kiosken bidrar bra och kommer till stor del från den mycket lyckade "fotbollens dag"!

Sen årets början en omsättning på 684 158 kr och ett överskott på 15 695 kr. Dom har belastats med en hel del kostnader kopplat till planskötsel under sommaren. 


Hockeysektionen

Sektionen omsätter under augusti 153 988 kr, kan låta märkligt under smällheta sommaren? Men 104 500 kommer från sponsorintäkter, sen har man försäljning av kläder inför säsongen. och hockeyjokern tuggar på. Bidrag som släpar från förra säsongen har också kommer in.

Hockey

Skidor och gymnastik 

Inga stora utsvävningar denna månad, skidor omsätter 2 145 kr men gör ett litet underskott under månaden. Sen nyår ett överskott på hela 36 267 kr!

Gymnastiken omsätter ungefär lika mycket 2 331 kr och gör på det en vinst på 1 069 kr, sen nyår ett överskott på 3 230 kr. 


//Staffan
HOCKEYJOKERN AUGUSTI
2019-09-02 11:53

Augusti månads hockeyjoker utföll på nr 40. Det är en osåld lott.


Ni som ännu inte köpt er jokerlott, hör av er till kansliet så hjälper vi er med det.


Välkomna!

BLI MEDLEM
Nyheter från våra lag
Ishockey - Startsida, 20/08 09:27 
Ishockey - Startsida, 14/08 12:04 
Ishockey P 2006-2007, 06/08 08:42 
Ishockey - Startsida, 30/07 15:45 
Ishockey P 2006-2007, 02/04 14:37 
Ishockey P 2006-2007, 17/02 19:00 
 
Våra sponsorer