Bli medlem i Östervåla Idrottsförening
BLI MEDLEM
Välkommen

Välkommen till kansliet!

Med reservation för snabba ändringar p g a sjukdom.

Våra öppettider vecka v 15 2020:

Måndag, Tisdag  08.00-15.00

Onsdag, Torsdag 08.00-12.00

Fredag Stängt

I Östervåla IF har vi verksamhet inom fotboll, ishockey, skidor och gymnastik. Vi hjälper även till med brickor, medlemskap för ÖKK.

Vill du bli medlem i Östervåla IF?
Klicka då här!

Östervåla IF

Kansli

Coronans konsekvenser, vad kan vi göra för att upprätthålla verksamheten säkert, bidrag kan sökas!
2020-04-06 09:08
Riksidrottsförbundet har fått medel för att stödja föreningar i att anpassa verksamheten under Coronapandemin.

Vi önskar förslag på vilka anpassningar som kan hjälpa oss nu att upprätthålla verksamheten utan att göra avkall på Folkhälsomyndighetens direktiv, kan handla om att flytta verksamhet utomhus, digitala lösningar för att stimulera träning själv osv.

Jag har haft en dialog med Johan Joelsson som hittat informationen om stödet. Jag tror det blir större chans om vi samlar "ett paket" och går in med en ansökan för hela föreningen och vi kan absolut försöka hitta på lösningar som hjälper flera, eller alla, sektioner.

Tacksam för Era förslag, skicka in dom på info@ostervalaif.se eller slå en signal.

//Staffan
Coronatider, hur påverkar det vår ekonomi. Resultatet för mars är klart!
2020-03-31 17:26
Det är speciellt att göra ett bokslut i dessa tider när det känns som hela idrottslandet står stilla. Men det är extra viktigt nu att ha koll på kostnader och likviditet så vi klarar de utmaningar som kommer, resultatet känns mindre viktigt nu. Det är skälet till att vi kommer så tidigt med bokslutet, eventuella swishar som kommer före midnatt hamnar på aprils resultat, men det är bara 4 timmar kvar nu.

Många större klubbar drabbas hårdare än ÖIF då säsonger inte kunnat spelas klart och intäkter uteblivit. Vi har ännu inte den effekten i vårt resultat men har våra utmaningar framför oss. Hockeyn hos oss fick nästan ostört avsluta säsongen, men fotbollens säsong är osäker, även om det lättat lite, se nedan.

Jag brukar ha mängden transaktioner på Swishkontot som temp-mätare för våra aktiviteter, endast 302 under mars är lågt, vi har passerat 2 000 ibland!

Under månaden har vi omsatt 420 357 kr, hittills i år (ytd) 1 403 862 kr. Mars präglas av mycket inkomna bidrag som hjälper upp resultatet. Därför gör vi ett överskott på 148 764 kr, ytd 318 826 kr.

Det är onormalt mycket men är delvis beroende på engångsposter som bidragen. Vi har också varit oerhört försiktiga med kostnader i detta utsatta läge.

Observera att vi nu för första gången speglar resultaten i sektionerna mot årsbudgeten, det betyder att om omsättningen eller kostnaden visar 25 % (ett kvartal) av årsbudgeten ligger  vi i takt med den. Våra verksamheter präglas av säsonger så man får ta det i beaktande när man läser rapporterna. Det är paradoxalt att det sker nu men beror på att vi nyss har lagt in den nya budgeten efter justeringen från festsektionen. Vi kommer sannolikt behöva överväga revidering av en hel del intäktsposter i budgeten på flera sektioner beroende på utvecklingen.

Dock visas det totala resultat i relation till föregående år.

Totalt resultat

Jag vill rikta ett stort tack till alla sektioner som under dessa omständigheter är måna om vår kära Östervåla Idrottsförening! Det kanske inte är en slump att alla sektioner visar ett positivt resultat nu?

Balansräkningen

Vi har i kraft av bra resultat stärkt upp balansräkningen vilket känns bra inför kommande utmaningar. Vi väntar också in ytterligare pengar från returnerade lotter o kalendrar, ca 150 000 kr, men dom pengarna kommer först i maj. Likviditeten för dagen är 459 409 kr inklusive krediten.

Vi har betalt försäkringen för hela året på drygt 80 000 kr men kostnaden periodiseras på 12 månader.

Gemensamt

En del av bidragen under månaden bokförs på gemensamma, och vi har varit oerhört försiktiga med kostnader, så resultatet är plus 90 420 kr sedan nyår.

Gemensamt

Skogsvallen

Ingen omsättning under månaden och en del kostnader kopplat till säsongen, tillståndskostnader, tillsyn och så avskrivningar o räntor skapar ett underskott under månaden, 17 585 kr. men ytd + 14 945 kr.

Fotboll

Liten aktivitet men även här åtnjuter man lite bidrag. Omsättningen är sedan nyår 176 045 kr och överskott 62 759 kr. Detta trots att man inköpt material för 42 175 kr under månaden, det känns som dom står starka inför sommaren om bara Coronan tillåter spel!

Idag har faktiskt Upplands fotbollsförbund kommit med information som gör att vi kan se ett ljus i tunneln och hoppas på en säsong, men det betyder inte att vi tillåts slarva med de direktiv som Folkhälsomyndigheten ger ut!

Information från Upplands Fotbollsförbund

Hockey

En del bidrag även här, annars lugnt. Omsättning 59 196 kr under månaden. Dock dras man med kostnader sedan säsongen och framförallt resor, inkomna kostnader för resor på 27 380 kr under mars och 47 838 ytd. Sektionen ser över upphandlingen av resor inför nästa säsong.

Resultat sedan nyår är 118 135 kr, så den utmaning man har med en elmotor till kylanläggningen som pajat kan kanske hanteras. En ny kostar ca 100 000 kr men man ser över alternativ, kan den lindas om och renoveras istället?

Hockey

Skidor

Aktivitetsnivån har gått ner, i vart fall ekonomiskt sedan man jaga Gustav mellan Sälen o Mora. Trots det blir det ett överskott även under mars vilket gör totalt under året  30 040 kr. Det betyder att avsättningarna som gjordes i årsbokslutet för väntade kostnader var väl avvägda.

Skidor

Gymnastiken

Under månaden har man som väntat rättat till det underskott man visade sen i februari. Aktivitetsavgifter och lite bidrag gör att man nu visar + 8 651 kr sedan nyår.

HOCKEYJOKERN MARS
2020-03-30 08:43

Mars månads hockeyjoker utföll på nr 18. Vi gratulerar

Anders Wahl till månadens vinst.

Ni som ännu inte köpt er jokerlott, hör av er till kansliet så hjälper vi er med det.

Välkomna!

Riksidrottsförbundet information om Coronapandemins effekter.
2020-03-24 09:30
Riksidrottsförbundet har publicerat en sida med information om pandemin med länkar till olika organisationer och myndigheter.

Denna uppdateras kontinuerligt då nya beslut fattas och nya direktiv kommer. Därför publicerar vi den här.

//Staffan
Stötta ÖIF genom Sponsorhuset!
2020-03-23 14:21

I dessa oroliga tider vill vi tipsa om att ni kan stötta Östervåla IF när ni handlar på nätet.

Över 600 butiker stödjer oss och allt som behövs är att du går in via sponsorhuset.

Du som är gratis medlem på sponsorhuset får också pengar tillbaka på alla dina köp. För alla er som vill lära sig sponsorhuset så rekomenderar vi att ni går in genom deras bonusstege. När ni är klara med dem5 enkla stegen har ni stöttat Östervåla IF med 50kr samtidigt som ni får en trisslott.

Stötta ÖIF och ta chansen att skrapa fram vinster här:

BLI MEDLEM
Nyheter från våra lag